Gimnazjum Publiczne im. Jana Pawła II w Lubatowej

Chemia 1

Email Drukuj PDF

Wymagania z chemii na poszczególne oceny
Klasa 1 gimnazjum

Stopień celujący mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień bardzo dobry oraz:

 

Substancje i ich przemiany.

  • Opisują zasadę rozdziału w metodach chromatograficznych.
  • Określają, na czym polegają reakcje utleniania-redukcji.
  • Definiują pojęcia utleniacz i reduktor.
  • Zaznaczają w zapisie słownym przebiegu reakcji chemicznej procesy utleniania i redukcji oraz utleniacz, reduktor.
  • Podają przykłady reakcji utleniania-redukcji zachodzące w naszym otoczeniu, uzasadniając swój wybór.
  • Opisują sposób rozdzielania na składniki bardziej złożonych mieszanin z wykorzystaniem metod spoza podstawy programowej.
  • Omawiają dokładnie metodę skraplania powietrza i rozdzielenia go na składniki.
  • Obliczają skład procentowy powietrza – przelicza procenty objętościowe na masowe w różnych warunkach.
  • Wykonują obliczenia rachunkowe – zadania dotyczące mieszanin.

Wewnętrzna budowa materii.

  • Opisują historię odkrycia budowy atomu.
  • Definiują pojęcie promieniotwórczość.
  • Określają, na czym polega promieniotwórczość naturalna i sztuczna.
  • Definiują pojęcie reakcja łańcuchowa.
  • Wymieniają ważniejsze zagrożenia związane z promieniotwórczością.
  • Wyjaśniają pojęcie okres półtrwania (okres połowicznego rozpadu).
  • Rozwiązują zadania związane z pojęciami okres półtrwania i średnia masa atomowa.
  • Charakteryzują rodzaje promieniowania.
  • Wyjaśniają, na czym polegają przemiany α, β.
  • Opisują historię przyporządkowania pierwiastków chemicznych.
  • Opisują wiązania koordynacyjne i metaliczne.
  • Identyfikują pierwiastki chemiczne na podstawie niepełnych informacji o ich położeniu w układzie okresowym pierwiastków chemicznych oraz ich właściwości.
  • Dokonują obliczeń z wykorzystaniem wiedzy o jednostce masy atomowej i cząsteczkowej.
  • Dokonują obliczeń na podstawie równania reakcji chemicznej.

Woda i roztwory wodne.

  • Określają źródła zanieczyszczeń wód naturalnych.
  • Analizują źródła zanieczyszczeń wód naturalnych i ich wpływ na środowisko przyrodnicze.
  • Wymieniają niektóre zagrożenia wynikające z zanieczyszczeń wód.
  • Omawiają wpływ zanieczyszczeń wód na organizmy.
  • Wymieniają sposoby przeciwdziałania zanieczyszczaniu wód.
  • Omawiają sposoby usuwania zanieczyszczeń z wód.
  • Wyjaśniają, na czym polega asocjacja cząsteczek wody.
  • Rozwiązują zadania rachunkowe na mieszanie roztworów.
  • Rozwiązują zadania rachunkowe na stężenie procentowe roztworu, w którym rozpuszczono mieszaninę substancji stałych.

 

 

Stopień bardzo dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dobry oraz:

 

Substancje i ich przemiany.

  • Wyjaśniają, na czym polega destylacja.
  • Wyjaśniają, dlaczego gazy szlachetne są bardzo mało aktywne chemicznie.
  • Definiują pojęcie patyna.
  • Opisują pomiar gęstości
  • Projektują doświadczenie o podanym tytule (rysuje schemat, zapisuje obserwacje i wnioski).
  • Wykonują doświadczenia z działu Substancje i ich przemiany.
  • Przewidują wyniki niektórych doświadczeń na podstawie posiadanej wiedzy.
  • Otrzymują tlenek węgla(IV) w reakcji węglanu wapnia z kwasem chlorowodorowym.
  • Uzasadniają, na podstawie reakcji magnezu, z tlenkiem węgla(IV), że tlenek węgla(IV) jest związkiem chemicznym węgla i tlenu.
  • Uzasadniają, na podstawie reakcji magnezu z parą wodną, że woda jest związkiem chemicznym tlenu i wodoru.
  • Planują sposoby postępowania umożliwiające ochronę powietrza przed zanieczyszczeniami,
  • Identyfikują substancje na podstawie schematów reakcji chemicznych,
  • Wykazują zależność między rozwojem cywilizacji a występowaniem zagrożeń, np. podaje przykłady dziedzin życia, których rozwój powoduje negatywne skutki dla środowiska przyrodniczego.

Wewnętrzna budowa materii.

  • Definiują pojęcie masa atomowa jako średnia masa atomowa danego pierwiastka chemicznego z uwzględnieniem jego składu izotopowego.
  • Obliczają zawartość procentową izotopów w pierwiastku chemicznym.
  • Wyjaśniają związek między podobieństwami właściwości pierwiastków chemicznych zapisanych w tej samej grupie układu okresowego a budową ich atomów i liczbą elektronów walencyjnych.
  • Uzasadniają i udowadniają doświadczalnie, że msubstr = mprod.
  • Rozwiązują trudniejsze zadania wykorzystujące poznane prawa (zachowania masy, stałości składu związku chemicznego).
  • Wskazują podstawowe różnice między wiązaniami kowalencyjnym a jonowym oraz kowalencyjnym niespolaryzowanym a kowalencyjnym spolaryzowanym.
  • Opisują zależność właściwości związku chemicznego od występującego w nim wiązania chemicznego.
  • Porównują właściwości związków kowalencyjnych i jonowych (stan skupienia, temperatury topnienia i wrzenia).
  • Określają, co wpływa na aktywność chemiczną pierwiastka.
  • Zapisują i odczytują równania reakcji chemicznych o duży stopniu trudności.
  • Wykonują obliczenia stechiometryczne.

Woda i roztwory wodne.

  • Wymieniają laboratoryjne sposoby otrzymywania wody.
  • Proponują doświadczenie udowadniające, że woda jest związkiem wodoru i tlenu.
  • Opisują wpływ izotopów wodoru i tlenu na właściwości wody.
  • Określają wpływ ciśnienia atmosferycznego na wartość temperatury wrzenia wody.
  • Porównują rozpuszczalność w wodzie związków kowalencyjnych i jonowych.
  • Wykazują doświadczalnie, czy roztwór jest nasycony, czy nienasycony.
  • Rozwiązują zadania rachunkowe na stężenie procentowe z wykorzystaniem gęstości.
  • Obliczają rozpuszczalność substancji w danej temperaturze, znając stężenie procentowe jej roztworu nasyconego w tej temperaturze.

 

 

Stopień dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dostateczny oraz:

Substancje i ich przemiany.

  • Podają zastosowania wybranych elementów sprzętu lub szkła laboratoryjnego.
  • Identyfikują substancje na podstawie podanych właściwości.
  • Podają sposób rozdzielenia wskazanej mieszaniny.
  • Wskazują różnice między właściwościami fizycznymi składników mieszaniny, które umożliwiają jej rozdzielenie.
  • Projektują doświadczenia ilustrujące reakcję chemiczną i formułuje wnioski.
  • Wskazują w podanych przykładach reakcję chemiczną I zjawisko fizyczne.
  • Wskazują wśród różnych substancji mieszaninę i związek chemiczny.
  • Wyjaśniają różnicę między mieszaniną a związkiem chemicznym.
  • Proponują sposoby zabezpieczenia produktów zawierających żelazo przed rdzewieniem.
  • Odszukują w układzie okresowym pierwiastków podane pierwiastki chemiczne.
  • Opisują doświadczenie wykonywane na lekcji.
  • Określają, które składniki powietrza są stałe, a które zmienne.
  • Wykonują obliczenia związane z zawartością procentową substancji występujących w powietrzu.
  • Wykrywają obecność tlenku węgla(IV).
  • Opisują właściwości tlenku węgla(II).
  • Wyjaśniają rolę procesu fotosyntezy w naszym życiu.
  • Podają przykłady substancji szkodliwych dla środowiska.
  • Wyjaśniają, skąd się biorą kwaśne opady.
  • Określają zagrożenia wynikające z efektu cieplarnianego, dziury ozonowej, kwaśnych opadów.
  • Proponują sposoby zapobiegania powiększania się dziury ozonowej i ograniczenia powstawania kwaśnych opadów.
  • Zapisują słownie przebieg różnych rodzajów reakcji chemicznych.
  • Podają przykłady różnych typów reakcji chemicznych.
  • Wykazują obecność pary wodnej w powietrzu.
  • Omawiają sposoby otrzymywania wodoru.
  • Podają przykłady reakcji egzo- i endoenergetycznych.

Wewnętrzna budowa materii.

  • Planują doświadczenie potwierdzające ziarnistość budowy materii.
  • Wyjaśniają różnice między pierwiastkiem a związkiem chemicznym na podstawie założeń teorii atomistyczno-cząsteczkowej budowy materii.
  • Obliczają masy cząsteczkowe związków chemicznych.
  • Wymieniają zastosowania izotopów.
  • Korzystają swobodnie z informacji zawartych w układzie okresowym pierwiastków chemicznych.
  • Obliczają maksymalną liczbę elektronów na powłokach.
  • Zapisują konfiguracje elektronowe.
  • Rysują modele atomów.
  • Określają typ wiązania chemicznego w podanym związku chemicznym.
  • Wyjaśniają, dlaczego gazy szlachetne są bardzo mało aktywne chemicznie na podstawie budowy ich atomów.
  • Wyjaśniają różnice między różnymi typami wiązań chemicznych.
  • Opisują powstawanie wiązań atomowych (kowalencyjnych) dla wymaganych przykładów.
  • Zapisują elektronowo mechanizm powstawania jonów (wymagane przykłady).
  • Opisują mechanizm powstawania wiązania jonowego.
  • Wykorzystują pojęcie wartościowości.
  • Określają możliwe wartościowości pierwiastka chemicznego na podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków.
  • Nazywają związki chemiczne na podstawie wzorów i zapisuje wzory na podstawie ich nazw.
  • Zapisują i odczytują równanie reakcji chemicznych (o większym stopniu trudności).
  • Przedstawiają modelowy schemat równania reakcji chemicznej.
  • Rozwiązują zadania na podstawie prawa zachowania masy i prawa stałości składu związku chemicznego.
  • Dokonują prostych obliczeń stechiometrycznych.

Woda i roztwory wodne.

  • Wyjaśniają, na czym polega tworzenie wiązania kowalencyjnego spolaryzowanego w cząsteczce wody.
  • Wyjaśniają budowę polarną cząsteczki wody.
  • Określają właściwości wody wynikające z jej budowy polarnej.
  • Wyjaśniają, dlaczego woda dla jednych substancji jest rozpuszczalnikiem, a dla innych nie.
  • Przedstawiają za pomocą modeli proces rozpuszczania w wodzie substancji o budowie polarnej, np. chlorowodoru.
  • Podają rozmiary cząstek substancji wprowadzonych do wody i znajdujących się w roztworze właściwym, koloidzie, zawiesinie.
  • Wykazują doświadczalnie wpływ różnych czynników na szybkość rozpuszczania substancji stałej w wodzie.
  • Posługują się sprawnie wykresem rozpuszczalności.
  • Dokonują obliczeń z wykorzystaniem wykresu rozpuszczalności.
  • Obliczają masę wody, znając masę roztworu i jego stężenie procentowe.
  • Prowadzą obliczenia z wykorzystaniem pojęcia gęstości.
  • Podają sposoby na zmniejszenie lub zwiększenie stężenia roztworu.
  • Obliczają stężenie procentowe roztworu powstałego przez zagęszczenie, rozcieńczenie roztworu.
  • Obliczają stężenie procentowe roztworu nasyconego w danej temperaturze (z wykorzystaniem wykresu rozpuszczalności).
  • Wymieniają czynności prowadzące do sporządzenia określonej ilości roztworu o określonym stężeniu procentowym.
  • Sporządzają roztwór o określonym stężeniu procentowym.
  • Wyjaśniają, co to jest woda destylowana i czym się różni od wód występujących w przyrodzie.

Stopień dostateczny mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dopuszczający oraz:

Substancje i ich przemiany.

  • Wyjaśniają, dlaczego chemia jest nauką przydatną ludziom.
  • Omawiają, czym się zajmuje chemia.
  • Omawiają sposób podziału chemii na organiczną i nieorganiczną.
  • Wyjaśniają, czym się różni ciało fizyczne od substancji.
  • Opisują właściwości substancji.
  • Wymieniają i wyjaśniają podstawowe sposoby rozdzielania mieszanin.
  • Sporządzają mieszaninę.
  • Planują rozdzielanie mieszanin (wymaganych).
  • Opisują różnicę w przebiegu zjawiska fizycznego i reakcji chemicznej.
  • Projektują doświadczenia ilustrujące zjawisko fizyczne i reakcję chemiczną.
  • Definiują stopy.
  • Podają przykłady zjawisk fizycznych i reakcji chemicznych zachodzących w otoczeniu człowieka.
  • Formułują obserwacje do doświadczenia.
  • Wyjaśniają potrzebę wprowadzenia symboliki chemicznej.
  • Rozpoznają pierwiastki i związki chemiczne.
  • Wyjaśniają różnicę między pierwiastkiem a związkiem chemicznym.
  • Wymieniają stałe i zmienne składniki powietrza.
  • Badają skład powietrza.
  • Obliczają przybliżoną objętość tlenu i azotu, np. w sali lekcyjnej.
  • Opisują, jak można otrzymać tlen.
  • Opisują właściwości fizyczne i chemiczne gazów szlachetnych.
  • Opisują obieg tlenu, tlenku węgla(IV) i azotu w przyrodzie.
  • Wyjaśniają, na czym polega proces fotosyntezy.
  • Wymieniają zastosowania tlenków wapnia, żelaza, glinu, azotu, gazów szlachetnych, tlenku węgla(IV), tlenu, wodoru.
  • Podają sposób otrzymywania tlenku węgla(IV) (na przykładzie reakcji węgla z tlenem).
  • Definiują pojęcie reakcja charakterystyczna.
  • Planują doświadczenie umożliwiające wykrycie obecności tlenku węgla(IV) w powietrzu wydychanym z płuc.
  • Wyjaśniają, co to jest efekt cieplarniany.
  • Opisują rolę wody i pary wodnej w przyrodzie.
  • Wymieniają właściwości wody.
  • Wyjaśniają pojęcie higroskopijność,
  • Zapisują słownie przebieg reakcji chemicznej.
  • Wskazują w zapisie słownym przebiegu reakcji chemicznej substraty i produkty, pierwiastki i związki chemiczne.
  • Opisują, na czym polega powstawanie dziury ozonowej, kwaśnych opadów.
  • Podają sposób otrzymywania wodoru (w reakcji kwasu chlorowodorowego z metalem).
  • Opisują sposób identyfikowania gazów: wodoru, tlenu, tlenku węgla(IV), wymienia źródła, rodzaje i skutki zanieczyszczeń powietrza.
  • Definiują pojęcia reakcje egzo- i endotermicznych.

Wewnętrzna budowa materii.

  • Omawiają poglądy na temat budowy materii.
  • Wyjaśniają zjawisko dyfuzji.
  • Podają założenia teorii atomistyczno-cząsteczkowej budowy materii.
  • Obliczają masy cząsteczkowe.
  • Definiują pojęcie pierwiastek chemiczny.
  • Wymieniają rodzaje izotopów.
  • Wyjaśniają różnice w budowie atomów izotopów wodoru.
  • Wymieniają dziedziny życia, w których stosuje się izotopy.
  • Korzystają z układu okresowego pierwiastków chemicznych.
  • Wykorzystują informacje odczytane z układu okresowego pierwiastków chemicznych.
  • Podają maksymalną liczbę elektronów na poszczególnych powłokach (K, L, M).
  • Zapisują konfiguracje elektronowe.
  • Rysują proste przykłady modeli atomów pierwiastków chemicznych.
  • Zapisują wzory sumaryczne i strukturalne wymaganych cząsteczek.
  • Odczytują ze wzoru chemicznego, z jakich pierwiastków chemicznych i ilu atomów składa się cząsteczka lub kilka cząsteczek.
  • Opisują rolę elektronów walencyjnych w łączeniu się atomów.
  • Opisują sposób powstawania jonów.
  • Określają rodzaj wiązania w prostych przykładach cząsteczek.
  • Podają przykłady substancji w wiązaniu kowalencyjnym (atomowym) i substancji o wiązaniu jonowym.
  • Odczytują wartościowość pierwiastków chemicznych z układu okresowego pierwiastków.
  • Zapisują wzory związków chemicznych na podstawie podanej wartościowości lub nazwy pierwiastków chemicznych.
  • Podają nazwę związku chemicznego na podstawie wzoru.
  • Określają wartościowość pierwiastków w związku chemicznym.
  • Zapisują wzory cząsteczek korzystając z modeli.
  • Rysują model cząsteczki.
  • Wyjaśniają znaczenie współczynnika stechiometrycznego i indeksu stechiometrycznego.
  • Wyjaśniają pojęcie równania reakcji chemicznej.
  • Odczytują równania reakcji chemicznych.
  • Zapisują równania reakcji chemicznych dobiera współczynniki w równaniach reakcji chemicznych.

 

 

 

Woda i roztwory wodne.

  • Opisują budowę cząsteczki wody.
  • Wyjaśniają, co to jest cząsteczka polarna.
  • Wymieniają właściwości wody zmieniające się pod wpływem zanieczyszczeń.
  • Proponują sposoby racjonalnego gospodarowania wodą.
  • Tłumaczą, na czym polega proces mieszania, rozpuszczania.
  • Określają, dla jakich substancji woda jest dobrym rozpuszczalnikiem.
  • Charakteryzują substancje ze względu na ich rozpuszczalność w wodzie.
  • Planują doświadczenia wykazujące wpływ różnych czynników na szybkość rozpuszczania substancji stałych w wodzie.
  • Porównują rozpuszczalność różnych substancji w tej samej temperaturze.
  • Obliczają ilość substancji, którą można rozpuścić w określonej ilości wody w podanej temperaturze.
  • Podają przykłady substancji, które rozpuszczają się w wodzie, tworząc roztwory właściwe.
  • Podają przykłady substancji, które nie rozpuszczają się w wodzie i tworzą koloidy lub zawiesiny.
  • Wskazują różnice między roztworem właściwym a zawiesiną.
  • Opisują różnice między roztworem rozcieńczonym, stężonym, nasyconym i nienasyconym,
  • Przeprowadzają krystalizację.
  • Przekształcają wzór na stężenie procentowe roztworu tak, aby obliczyć masę substancji rozpuszczonej lub masę roztworu.
  • Obliczają masę substancji rozpuszczonej lub masę roztworu, znając stężenie procentowe roztworu.
  • Wyjaśniają, jak sporządzić roztwór o określonym stężeniu procentowym (np. 100 g 20-procentowego roztworu soli kuchennej).

Stopień dopuszczający mogą otrzymać uczniowie, którzy:

Substancje i ich przemiany.

  • Zaliczają chemię do nauk przyrodniczych.
  • Stosują zasady bezpieczeństwa obowiązujące w pracowni chemicznej.
  • Nazywają wybrane elementy szkła i sprzętu laboratoryjnego oraz określa ich przeznaczenie.
  • Opisują właściwości substancji, będących głównymi składnikami produktów, stosowanych w życiu codziennym.
  • Przeprowadzają proste obliczenia z wykorzystaniem pojęć: masa, gęstość, objętość.
  • Odróżniają właściwości fizyczne od chemicznych.
  • Dzielą substancje chemiczne na proste i złożone, na pierwiastki i związki chemiczne.
  • Definiują pojęcie mieszanina substancji.
  • Opisują cechy mieszanin jednorodnych i niejednorodnych.
  • Podają przykłady mieszanin.
  • Opisują proste metody rozdzielania mieszanin na składniki.
  • Definiują pojęcia zjawisko fizyczne i reakcja chemiczna.
  • Podają przykłady zjawisk fizycznych i reakcji chemicznych zachodzących w otoczeniu człowieka.
  • Definiują pojęcia pierwiastek chemiczny i związek chemiczny.
  • Podają przykłady związków chemicznych.
  • Klasyfikują pierwiastki chemiczne na metale i niemetale.
  • Podają przykłady pierwiastków chemicznych (metali i niemetali).
  • Odróżniają metale i niemetale na podstawie ich właściwości.
  • Opisują, na czym polega rdzewienie (korozja).
  • Posługują się symbolami chemicznymi pierwiastków (H, O, N, Cl, S, C, P, Si, Na, K, Ca, Mg, Fe, Zn, Cu, Al, Pb, Sn, Ag, Hg).
  • Opisują skład i właściwości powietrza.
  • Określają, co to są stałe i zmienne składniki powietrza.
  • Opisują właściwości fizyczne, chemiczne tlenu, tlenku węgla(IV), wodoru, azotu.
  • Podają, że woda jest związkiem chemicznym wodoru i tlenu.
  • Tłumaczą, na czym polega zmiana stanów skupienia na przykładzie wody.
  • Omawiają obieg wody w przyrodzie.
  • Określają znaczenie powietrza, wody, tlenu.
  • Określają, jak zachowują się substancje higroskopijne.
  • Opisują, na czym polega reakcja syntezy, analizy, wymiany.
  • Omawiają, na czym polega utlenianie, spalanie.
  • Definiują pojęcia substrat i produkt reakcji chemicznej.
  • Wskazują substraty i produkty reakcji chemicznej.
  • Określają typy reakcji chemicznych.
  • Określają, co to są tlenki i jaki jest ich podział.
  • Wymieniają niektóre efekty towarzyszące reakcjom chemicznym.
  • Wymieniają podstawowe źródła, rodzaje i skutki zanieczyszczeń powietrza.

Wewnętrzna budowa materii.

  • Definiują pojęcie materia.
  • Opisują ziarnistą budowę materii.
  • Opisują, czym różni się atom od cząsteczki.
  • Definiują pojęcia jednostka masy atomowej, masa atomowa, masa cząsteczkowa.
  • Obliczają masę cząsteczkową prostych związków chemicznych.
  • Opisują i charakteryzują skład atomu pierwiastka chemicznego (jądro: protony i neutrony, elektrony).
  • Definiują pojęcie elektrony walencyjne.
  • Wyjaśniają, co to jest liczba atomowa, liczba masowa.
  • Ustalają liczbę protonów, elektronów, neutronów w atomie danego pierwiastka chemicznego, gdy znane są liczby atomowa i masowa,
  • Definiują pojęcie izotop.
  • Dokonują podziału izotopów.
  • Wymieniają dziedziny życia, w których stosuje się izotopy.
  • Opisują układ okresowy pierwiastków chemicznych.
  • Podają prawo okresowości.
  • Podają, kto jest twórcą układu okresowego pierwiastków chemicznych.
  • Odczytują z układu okresowego podstawowe informacje o pierwiastkach chemicznych.
  • Wymieniają typy wiązań chemicznych.
  • Podają definicje wiązania kowalencyjnego (atomowego), wiązania kowalencyjnego spolaryzowanego, wiązania jonowego.
  • Definiują pojęcia jon, kation, anion.
  • Posługują się symbolami pierwiastków chemicznych.
  • Odróżniają wzór sumaryczny od wzoru strukturalnego.
  • Zapisują wzory sumaryczne i strukturalne cząsteczek.
  • Definiują pojęcie wartościowość.
  • Podają wartościowość pierwiastków chemicznych w stanie wolnym.
  • Odczytują z układu okresowego maksymalną wartościowość pierwiastków chemicznych grup 1., 2. i 13.17.
  • Wyznaczają wartościowość pierwiastków chemicznych na podstawie wzorów sumarycznych.
  • Zapisują wzory sumaryczny i strukturalny cząsteczki związku dwupierwiastkowego na podstawie wartościowości pierwiastków chemicznych.
  • Określają na podstawie wzoru liczbę pierwiastków w związku chemicznym.
  • Interpretują zapisy (odczytuje ilościowo i jakościowo proste zapisy), np. H2, 2 H, 2 H2, itp.
  • Ustalają na podstawie wzoru sumarycznego nazwę dla prostych dwupierwiastkowych związków chemicznych.
  • Ustalają na podstawie nazwy wzór sumaryczny dla prostych dwupierwiastkowych związków chemicznych.
  • Rozróżniają podstawowe rodzaje reakcji chemicznych.
  • Podają treść prawa zachowania masy.
  • Podają treść prawa stałości składu związku chemicznego.
  • Przeprowadzają proste obliczenia z wykorzystaniem prawa zachowania masy i prawa stałości składu związku chemicznego.
  • Definiują pojęcia równanie reakcji chemicznej, współczynnik stechiometryczny.
  • Dobierają współczynniki w prostych przykładach równań reakcji chemicznych.
  • Zapisują proste przykłady równań reakcji chemicznych.
  • Odczytują proste równania reakcji chemicznych.

Woda i roztwory wodne.

  • Charakteryzują rodzaje wód występujących w przyrodzie.
  • Podają, na czym polega obieg wody w przyrodzie.
  • Wymieniają stany skupienia wody.
  • Nazywają przemiany stanów skupienia wody.
  • Opisują właściwości wody.
  • Zapisują wzory sumaryczny i strukturalny cząsteczki wody.
  • Definiują pojęcie dipol.
  • Identyfikują cząsteczkę wody jako dipol.
  • Wyjaśniają podział substancji na dobrze i słabo rozpuszczalne oraz praktycznie nierozpuszczalne w wodzie.
  • Podają przykłady substancji, które rozpuszczają się i nie rozpuszczają się w wodzie.
  • Wyjaśniają pojęcia rozpuszczalnik i substancja rozpuszczana.
  • Definiują pojęcie rozpuszczalność.
  • Wymieniają czynniki, które wpływają na rozpuszczalność.
  • Określają, co to jest wykres rozpuszczalności.
  • Odczytują z wykresu rozpuszczalności rozpuszczalność danej substancji w podanej temperaturze.
  • Wymieniają czynniki wpływające na szybkość rozpuszczania się substancji stałej w wodzie.
  • Definiują pojęcia roztwór właściwy, koloid i zawiesina.
  • Definiują pojęcia roztwór nasycony i roztwór nienasycony oraz roztwór stężony i roztwór rozcieńczony.
  • Definiują pojęcie krystalizacja.
  • Podają sposoby otrzymywania roztworu nienasyconego z nasyconego i odwrotnie.
  • Definiują stężenie procentowe roztworu.
  • Podają wzór opisujący stężenie procentowe.
  • Prowadzą obliczenia z wykorzystaniem pojęć: stężenie procentowe, masa substancji, masa rozpuszczalnika, masa roztworu (proste).