Gimnazjum Publiczne im. Jana Pawła II w Lubatowej

Chemia 2

Email Drukuj PDF

Wymagania z chemii na poszczególne oceny
Klasa 2 gimnazjum

Stopień celujący mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień bardzo dobry oraz:

 

Kwasy.

  • Omawiają przemysłową metodę otrzymywania kwasu azotowego(V).
  • Definiują pojęcie: stopień dysocjacji.
  • Dzielą elektrolity ze względu na stopień dysocjacji.

Wodorotlenki.

  • Opisują i badają właściwości wodorotlenków amfoterycznych.

Sole.

  • Wyjaśniają pojęcie: hydroliza.
  • Wyjaśniają pojęcie: hydrat, wymienia przykłady hydratów.
  • Wyjaśniają pojęcia: sól podwójna, sól potrójna, wodorosól i hydroksosól.

 

Stopień bardzo dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dobry oraz:

 

Kwasy.

  • Zapisują wzór strukturalny dowolnego kwasu nieorganicznego o podanym wzorze sumarycznym.
  • Projektują doświadczenia, w których wyniku można otrzymywać kwasy.
  • Identyfikują kwasy, na podstawie podanych informacji.
  • Odczytują równania reakcji chemicznych.
  • Potrafią rozwiązywać trudniejsze chemografy.
  • Proponują sposoby ograniczenia i powstawania kwaśnych opadów.

Wodorotlenki.

  • Zapisują wzór sumaryczny wodorotlenku dowolnego metalu.
  • Planują doświadczenia, w których wyniku można otrzymać różne wodorotlenki, także trudno rozpuszczalne.
  • Zapisują równania reakcji otrzymywania różnych wodorotlenków.
  • Identyfikują wodorotlenki na podstawie podanych informacji.
  • Odczytują równania reakcji chemicznych.
  • Rozwiązują chemografy o większym stopniu trudności.
  • Wyjaśniają pojęcie skala pH.

Sole.

  • Wskazują substancje, które mogą ze sobą reagować, tworząc sól.
  • Podają metody otrzymywania soli.
  • Identyfikują sole na podstawie podanych informacji.
  • Wyjaśniają, jakie zmiany zaszły w odczynie roztworów poddanych reakcji zobojętniania.
  • Przewidują, czy zajdzie dana reakcja chemiczna.
  • Proponują reakcję tworzenia soli trudno rozpuszczalnej.
  • Określają zastosowanie reakcji strąceniowej.
  • Zapisują i odczytują równania reakcji otrzymywania dowolnej soli w postaci cząsteczkowej i jonowej.
  • Projektują doświadczenia otrzymywania soli.
  • Przewidują efekty zaprojektowanych doświadczeń.
  • Formułują wniosek do zaprojektowanych doświadczeń.

Stopień dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dostateczny oraz:

Kwasy.

  • Wyjaśniają, dlaczego podczas pracy ze stężonymi roztworami kwasów należy zachować szczególną ostrożność.
  • Wymieniają poznane tlenki kwasowe.
  • Zapisują równania reakcji otrzymywania wskazanego kwasu.
  • Wykazują doświadczalnie żrące właściwości kwasu siarkowego(VI).
  • Podają zasadę bezpiecznego rozcieńczania stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI).
  • Wyjaśniają, dlaczego kwas siarkowy(VI) pozostawiony w otwartym naczyniu zwiększa swą objętość.
  • Planują doświadczalne wykrycie białka w próbce żywności (w serze, mleku, jajku).
  • Opisują reakcję ksantoproteinową.
  • Zapisują i odczytują równania reakcji dysocjacji jonowej (elektrolitycznej) kwasów.
  • Określają odczyn roztworu kwasowego na podstawie znajomości jonów obecnych w badanym roztworze.
  • Analizują proces powstawania kwaśnych opadów i skutki ich działania.
  • Rozwiązują chemografy.
  • Opisują doświadczenia przeprowadzane na lekcjach (schemat, obserwacje, wniosek).

Wodorotlenki.

  • Rozróżniają pojęcia wodorotlenek i zasada.
  • Wymieniają przykłady wodorotlenków i zasad.
  • Wyjaśniają, dlaczego podczas pracy z zasadami należy zachować szczególną ostrożność.
  • Wymieniają poznane tlenki zasadowe.
  • Zapisują równania reakcji otrzymywania wybranego wodorotlenku.
  • Planują doświadczenia, w których wyniku, można otrzymać wodorotlenek: sodu, potasu lub wapnia.
  • Planują sposób otrzymywania wodorotlenków trudno rozpuszczalnych.
  • Zapisują i odczytują równania dysocjacji jonowej (elektrolitycznej) zasad.
  • Określają odczyn roztworu zasadowego na podstawie znajomości jonów obecnych w badanym roztworze.
  • Rozwiązują chemografy.
  • Opisują doświadczenia przeprowadzane na lekcjach (schemat, obserwacje, wniosek).
  • Wymieniają przyczyny odczynu kwasowego, zasadowego, obojętnego roztworów.
  • Interpretują wartość pH w ujęciu jakościowym (odczyn kwasowy, zasadowy, obojętny).
  • Opisują zastosowania wskaźników.
  • Planują doświadczenie, które umożliwi zbadanie wartości pH produktów używanych w życiu codziennym.

Sole.

  • Podają nazwy i wzory dowolnych soli .
  • Zapisują i odczytuje równania dysocjacji jonowej (elektrolitycznej) soli.
  • Stosują metody otrzymywania soli.
  • Wyjaśniają przebieg reakcji zobojętniania.
  • Zapisują równania reakcji otrzymywania soli w postaci cząsteczkowej i jonowej
  • Określają, korzystając z szeregu aktywności metali, które metale reagują z kwasami według schematu: metal + kwas ® sól + wodór.
  • Wymieniają przykłady soli występujących w przyrodzie.
  • Projektują doświadczenia umożliwiające otrzymywanie soli w reakcjach strąceniowych.
  • Formułują wniosek dotyczący wyniku reakcji strąceniowej na podstawie analizy tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków.
  • Podają zastosowania soli.
  • Opisują doświadczenia przeprowadzane na lekcjach (schemat, obserwacje, wniosek).

Stopień dostateczny mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dopuszczający oraz:

Kwasy.

  • Wymieniają wspólne właściwości kwasów.
  • Wyjaśniają, z czego wynikają wspólne właściwości kwasów.
  • Zapisują wzory strukturalne poznanych kwasów.
  • Wyjaśniają pojęcie tlenek kwasowy.
  • Wskazują przykłady tlenków kwasowych.
  • Wymieniają metody otrzymywania kwasów tlenowych i beztlenowych.
  • Zapisują równania reakcji otrzymywania poznanych kwasów.
  • Opisują właściwości poznanych kwasów.
  • Opisują zastosowania poznanych kwasów.
  • Wyjaśniają pojęcie dysocjacja jonowa.
  • Zapisują i odczytuje wybrane równania reakcji dysocjacji jonowej kwasów.
  • Definiują pojęcie odczyn kwasowy.
  • Zapisują obserwacje do przeprowadzanych doświadczeń.

Wodorotlenki.

  • Wymieniają wspólne właściwości zasad.
  • Wyjaśniają, z czego wynikają wspólne właściwości zasad.
  • Definiują pojęcie: tlenek zasadowy.
  • Podają przykłady tlenków zasadowych.
  • Wymieniają dwie główne metody otrzymywania wodorotlenków.
  • Zapisują równania reakcji otrzymywania wodorotlenku sodu, potasu i wapnia.
  • Wyjaśniają pojęcia woda wapienna, wapno palone i wapno gaszone.
  • Określają rozpuszczalność wodorotlenków na podstawie tabeli rozpuszczalności.
  • Odczytują proste równania dysocjacji jonowej (elektrolitycznej) zasad.
  • Definiują pojęcie odczyn zasadowy.
  • Omawiają skalę pH.
  • Badają odczyn i pH roztworu.
  • Zapisują obserwacje do przeprowadzanych doświadczeń.

Sole.

  • Wymieniają cztery najważniejsze sposoby otrzymywania soli.
  • Podają nazwy i wzory soli (typowe przykłady).
  • Zapisują równania reakcji otrzymywania soli (reakcja zobojętniania) w postaci cząsteczkowej, jonowej oraz jonowej skróconej.
  • Odczytują równania reakcji otrzymywania soli.
  • Wyjaśniają pojęcia: reakcja zobojętniania i reakcja strąceniowa.
  • Zapisują równania reakcji otrzymywania soli (reakcja strąceniowa) w postaci cząsteczkowej.
  • Korzystają z tabeli rozpuszczalności wodorotlenków i soli.
  • Zapisują i odczytują wybrane równania reakcji dysocjacji jonowej soli.
  • Dzielą metale ze względu na ich aktywność chemiczną (szereg aktywności metali).
  • Wymieniają sposoby zachowania się metali w reakcji z kwasami (np. miedź lub magnez w reakcji z kwasem chlorowodorowym).
  • Zapisują obserwacje z przeprowadzanych na lekcji doświadczeń.

Stopień dopuszczający mogą otrzymać uczniowie, którzy:

Kwasy.

  • Wymieniają zasady bhp dotyczące obchodzenia się z kwasami.
  • Definiują pojęcia: elektrolit i nieelektrolit.
  • Wyjaśniają, co to jest wskaźnik i wymienia trzy przykłady wskaźników.
  • Opisują zastosowania wskaźników.
  • Odróżniają kwasy od innych substancji chemicznych za pomocą wskaźników.
  • Definiują pojęcie kwasy.
  • Opisują budowę kwasów beztlenowych i tlenowych.
  • Odróżniają kwasy tlenowe od beztlenowych.
  • Wskazują wodór i resztę kwasową we wzorze kwasu.
  • Wyznaczają wartościowość reszty kwasowej.
  • Zapisują wzory sumaryczne kwasów: HCl, H2S, H2SO4, H2SO3, HNO3, H2CO3, H3PO4.
  • Podają nazwy poznanych kwasów.
  • Opisują właściwości kwasów: chlorowodorowego, azotowego(V) i siarkowego(VI).
  • Opisują podstawowe zastosowania kwasów: chlorowodorowego, azotowego(V) i siarkowego(VI).
  • Wyjaśniają, na czym polega dysocjacja jonowa (elektrolityczna) kwasów.
  • Definiują pojęcia jon, kation i anion.
  • Zapisują równania reakcji dysocjacji jonowej kwasów (proste przykłady).
  • Wyjaśniają pojęcie kwaśne opady.

Wodorotlenki.

  • Wymieniają zasady bhp dotyczące obchodzenia się z zasadami.
  • Odróżniają zasady od innych substancji chemicznych za pomocą wskaźników.
  • Definiują pojęcia wodorotlenek i zasada.
  • Opisują budowę wodorotlenków.
  • Podają wartościowość grupy wodorotlenowej .
  • Zapisują wzory sumaryczne wodorotlenków: NaOH, KOH, Ca(OH)2, Al(OH)3.
  • Opisują właściwości oraz zastosowania wodorotlenków: sodu, potasu i wapnia.
  • Wyjaśniają, na czym polega dysocjacja jonowa (elektrolityczna) zasad.
  • Zapisują równania dysocjacji jonowej zasad (proste przykłady).
  • Podają nazwy jonów powstałych w wyniku.
  • Odróżniają zasady od kwasów za pomocą wskaźników.
  • Wymieniają rodzaje odczynu roztworów.
  • Określają zakres pH i barwy wskaźników dla poszczególnych odczynów.

Sole.

  • Opisują budowę soli.
  • Wskazują metal i resztę kwasową we wzorze soli.
  • Zapisują wzory sumaryczne soli (chlorków, siarczków).
  • Tworzą nazwy soli na podstawie wzorów sumarycznych i zapisuje wzory sumaryczne soli na podstawie ich nazw, np. wzory soli kwasów: chlorowodorowego, siarkowodorowego i metali, np. sodu, potasu i wapnia.
  • Wskazują wzory soli wśród zapisanych wzorów związków chemicznych.
  • Opisują, w jaki sposób dysocjują sole.
  • Zapisują równania reakcji dysocjacji jonowej soli (proste przykłady).
  • Dzielą sole ze względu na ich rozpuszczalność w wodzie.
  • Określają rozpuszczalność soli w wodzie na podstawie tabeli rozpuszczalności wodorotlenków i soli.
  • Podają sposób otrzymywania soli trzema podstawowymi metodami (kwas + zasada, metal + kwas, tlenek metalu + kwas).
  • Zapisują cząsteczkowo równania reakcji otrzymywania soli (najprostsze).
  • Definiują pojęcia reakcje zobojętniania i reakcje strąceniowej.
  • Odróżniają zapis cząsteczkowy od zapisu jonowego równania reakcji chemicznej.
  • Określają związek ładunku jonu z wartościowością metalu i reszty kwasowej.
  • Wymieniają zastosowania najważniejszych soli, np. chlorku sodu.