Gimnazjum Publiczne im. Jana Pawła II w Lubatowej

Informatyka 1

Email Drukuj PDF

Wymagania z informatyki na poszczególne oceny
Klasa 1 gimnazjum

Stopień celujący mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień bardzo dobry oraz:

Komputer w życiu człowieka, praca z komputerem.

  • Potrafią rozpoznać i omówić znaczenie odpowiedzialnych i etycznych zachowań wszystkich użytkowników systemów informatycznych.
  • Porównują wielkości danych przechowywanych w pamięci.
  • Odczytują parametry urządzenia oraz na ich podstawie jakości urządzenia.

Edytor grafiki.

  • Uzyskują za pomocą prostych narzędzi złożone efekty wyrazu (np. cień, złożoność obrazu, efekt odbicia)
  • Wykonują pracę według własnego projektu.

Edytor tekstu.

  • Sprawnie projektują i ustawiają dla danego dokumentu układ strony.
  • Wstawiają cliparty, tabele.
  • Projektują układ dokumentu (wygląd, estetyka, czytelność).

Arkusz kalkulacyjny.

  • Definiują zakresy i zapisują wzory z wykorzystaniem prostych funkcji standardowych i globalnych.

Baza danych.

  • Wyszukują informacje przez zapytania

Algorytmy.

  • Potrafią stworzyć program zbudowany z wielu procedur.

Internet.

  • Potrafią do poczty dołączyć rysunek, plik dźwiękowy.

 

Stopień bardzo dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dobry oraz:

 

Komputer w życiu człowieka, praca z komputerem.

  • Opisują prawidłowo zorganizowane stanowisko pracy.
  • Potrafią połączyć elementy zestawu komputerowego.
  • Opisują budowę (strukturę fizyczna) dyskietki.
  • Wymieniają jednostki informacji stosowane przy opisie danych.

Edytor grafiki.

  • Nadają figurom płaskim wrażenie przestrzenności, stosując poznane narzędzia.
  • Planują i wykonują pracę w szczególności tak, że stanowi ona estetyczną i przejrzystą całość.

Edytor tekstu.

  • Potrafią odtworzyć na podstawie wzoru układ strony dokumentu.
  • Stosują w tekście różne czcionki, dzielą tekst na akapity, nadają akapitowi określony format, zaznaczają fragment tekstu i zmieniają jego wygląd.
  • Tworzą różne wersje tekstu przez jego modyfikację.

Arkusz kalkulacyjny.

  • Zapisują wzory podstawowych działań matematycznych.
  • Dokonują stosownych obliczeń.

Baza danych.

  • Dodają rekordy do bazy danych.

Algorytmy.

  • Potrafią napisać program zawierający procedurę z parametrem.

Internet.

  • Zaprojektować, wykonać i przekazać do sieci swoją stronę WWW.
  • Potrafią przedstawić historię rozwoju internetu.
  • Dostosowują Internet Explorer do indywidualnych upodobań i potrzeb.

Stopień dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dostateczny oraz:

Komputer w życiu człowieka, praca z komputerem.

  • Wyjaśniają znaczenie podstawowych elementów zestawu, potrafią wyszczególnić elementy wewnętrznej budowy komputera, wyjaśniają znaczenie głównych części.
  • Potrafią rozpoznać podstawowe urządzenia zewnętrzne oraz objaśnić ich zastosowanie.
  • Obsługują interfejs użytkownika w wykorzystywanym środowisku pracy.
  • Rozpoznają podstawowe struktury danych na dysku.

Edytor grafiki.

  • Wykorzystują paletę kolorów do tworzenia tła i wypełniania kolorem powierzchni zamkniętych, wykonują proste rysunki, wykorzystując dostępne narzędzia.
  • Kopiują, wycinają i wklejają fragmenty rysunku za pomocą narzędzi i jego możliwości edycyjnych.

Edytor tekstu.

  • Odczytują z dysku i zapisują dokument na dysku.
  • Samodzielnie dobierają formę redagowanego tekstu do jego treści.
  • Korzystają z najważniejszych operacji wykorzystywanego edytora i redagują tekst o pożądanym wyglądzie.

Arkusz kalkulacyjny.

  • Rozróżniają typy danych, przedstawiają dane w różnych formatach.
  • Kopiują zawartość komórek.
  • Przenoszą dane i formuły.
  • Planują wzory konieczne do rozwiązania zadania.

Baza danych.

  • Wskazują przykłady baz danych różnego typu.
  • Porządkują dane.

Algorytmy.

  • Podają przykład działania niealgorytmicznego.
  • Znają podstawowe procedury i potrafią je wykorzystać.

Internet.

  • Potrafią zaprojektować i wykonać stronę WWW, zawierającą linki do innych stron, ramki, elementy graficzne.
  • Sprawnie obsługują górne menu przeglądarki, potrafią ustawić stronę domową, zarządzają strukturą folderu ulubionych stron.

Stopień dostateczny mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dopuszczający oraz:

Komputer w życiu człowieka, praca z komputerem.

  • Potrafią wyszczególnić elementy zestawu komputerowego niezbędne do jego prawidłowego działania.
  • Rozróżniają pamięci zewnętrzne (rodzaje dyskietek, CD-ROM itp.).
  • Określają zastosowanie plików i katalogów.
  • Rozpoznają podstawowe typy plików (wykonywalna, tekstowe)
  • Uruchamiają program antywirusowy, grę, program edukacyjny.
  • Odszukują wcześniej zapisane dane i je otwierają.
  • Potrafią stworzyć dowolną strukturę katalogów (folderów).

Edytor grafiki.

  • Objaśniają interfejs uruchomionego edytora, omawiają podstawowe możliwości tego edytora.
  • Rozróżniają narzędzia, rysują krzywe, proste i łamane, dobierają grubość i kolor linii oraz dokonują jej korekty. Stosują narzędzia do wypełniania obszaru: wałek, rozpylacz, itp.
  • Wyszczególniają kilka popularnych formatów graficznych.

Edytor tekstu.

  • Piszą krótki, niewyszukany tekst na podstawie wzorca.
  • Poruszają się po tekście wykorzystując funkcje edytora.
  • Poprawiają błędy w dokumencie.

Arkusz kalkulacyjny.

  • Swobodnie poruszają się w środowisku wykorzystywanego arkusza.
  • Dokonują edycji danych, potrafią korzystać z wiadomości i umiejętności zdobytych w czasie pracy z edytorem tekstu.
  • Stosują podstawowe formuły.

Baza danych.

  • Wyszczególniają typy baz danych.
  • Określają cechy charakterystyczne pół.

Algorytmy.

  • Przedstawiają algorytm czynności w postaci przepisu słownego.

Internet.

  • Sprawnie obsługują (konfigurują) skrzynkę pocztową, dokładając konta.

Stopień dopuszczający mogą otrzymać uczniowie, którzy:

Komputer w życiu człowieka, praca z komputerem.

  • Sprawnie obsługują komputer, zapewniając bezpieczeństwo sobie i sprzętowi, potrafią wskazać podstawowe zastosowania komputera w szkole.
  • Potrafią wyszczególnić elementy zestawu komputerowego, wymienią typy pamięci wewnętrznych i zewnętrznych.
  • Potrafią wyjaśnić pojęcie pliku i katalogu (folderu).
  • Wyświetlić zawartość dowolnego folderu, zapisują wyniki swojej pracy na dysku.

Edytor grafiki.

  • Omawiają znaczenie programów graficznych, uruchamiają poznany program graficzny, wykorzystują gotowe narzędzia do rysowania.
  • Wyszczególniają kilka popularnych formatów graficznych.
  • Zamykają i otwierają istniejące pliki graficzne.
  • Tworzą nowy plik, a następnie zachowują go na wybranym dysku i katalogu pod odpowiednią nazwą.

Edytor tekstu.

  • Wyjaśniają przeznaczenie klawiszy, nazywają podstawowe symbole i znaki na klawiaturze.
  • Umieszczają w tekście polskie znaki.
  • Piszą prosty polski tekst z zachowaniem zasad interpunkcyjnych, poruszają się po tekście, wykorzystując klawiaturę, mysz.

Arkusz kalkulacyjny.

  • Rozpoznają elementy programu i arkusza (np. menu, linia poleceń, komórka, adres komórki)
  • Wypełniają arkusz danymi, zapisują i odczytują przygotowany arkusz.

Baza danych.

  • Podają definicję bazy danych.
  • Określają pojęcie pola i rekordu.
  • Posługują się gotową bazą danych do uzyskania prostych informacji.

Algorytmy.

  • Konstruują proste algorytmy czynności z życia codziennego.

Internet.

  • Potrafią samodzielnie opisać dowolną stronę WWW, używając pojęć link, ramka.
  • Wywołują stronę znając jej adres.
  • Odbierają i wysyłają pocztę.