Gimnazjum Publiczne im. Jana Pawła II w Lubatowej

Plastyka 1

Email Drukuj PDF

Wymagania z plastyki na poszczególne oceny
Klasa 1 gimnazjum

 

Stopień celujący może otrzymać uczeń, który spełnia kryteria na stopień bardzo dobry oraz:

  • posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
  • zdobywa oceny celujące z prac klasowych.
  • osiąga sukcesy w konkursach plastycznych.
  • samodzielnie rozwija zainteresowania plastyczne.
  • posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie.
  • samodzielnie i twórczo rozwija indywidualne uzdolnienia artystyczne
  • szczególnie aktywnie bierze udział w plastycznych konkursach szkolnych i międzyszkolnych, olimpiadach artystycznych, programach artystycznych prezentowanych w szkole i środowisku.
  • aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym poprzez udział w wystawach i pokazach,
  • wykazuje postawę twórczą i dużą chęć działania na lekcjach,
  • jest zawsze przygotowany – posiada materiały edukacyjne i plastyczne wymagane i nadprogramowe,
  • swobodnie operuje pełną wiedzą programową i ponadprogramową z zakresu dziejów sztuki i problemów plastycznych – zna kierunki w sztuce, chronologię, wielu przedstawicieli i ich dzieła oraz potrafi charakteryzować style w sztuce na tle społeczno – historycznym, w kontekście innych dziedzin sztuki,
  • dokonuje swobodnie syntezy i analizy problemów i zdarzeń, analizy dzieła sztuki,
  • formułuje własne oryginalne poglądy i wnioski,
  • czynnie bierze udział w dyskusji,
  • jest zainteresowany sztuką w sposób szczególny – uczestniczy w wielu konkursach plastycznych oraz w życiu kulturalnym klasy, szkoły, miasta, zna placówki muzealne i galerie w Polsce i w Europie,
  • prace plastyczne i zadania lekcyjne wykonuje zgodnie z tematem, a ich rozwiązania są ciekawe i oryginalne,
  • celowo stosuje wiedzę z zakresu dziejów sztuki i środków formalnych do własnej ekspresji plastycznej,
  • potrafi wyszukiwać informacje we wszystkich nośnikach i mediach, posługuje się biegle techniką komputerową i cyfrową,
  • zawsze odrabia prace domowe i podejmuje się dodatkowych zadań

 

Stopień bardzo dobry może otrzymać uczeń, który spełnia kryteria na stopień dobry oraz:

 

  • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania dla danej klasy,
  • umiejętnie wykorzystuje posiadana wiedzę w ćwiczeniach praktycznych,
  • wyszukuje dodatkowe informacje w nośnikach komputerowych i wykorzystuje je we własnej kreacji plastycznej, np. w ulotce przeprowadza prawidłową
  • analizę dzieła
  • wykazuje dużą aktywność na lekcjach i w różnych formach zajęć pozalekcyjnych,
  • wykazuje postawę twórczą i dużą chęć do działania na lekcji,
  • opisuje w formie werbalnej i pisemnej cechy i przykłady dziedzin sztuki starożytnego Egiptu z użyciem poznanej terminologii plastycznej określa zasady jedności obrazu i pisma oraz architektury i reliefu
  • jest zawsze przygotowany – posiada wymagane, czasem nadprogramowe, materiały edukacyjne i plastyczne,
  • posiada pełną wiedzę programową i dużą chęć do nauki i rozwoju osobistego; z zakresu dziejów sztuki i problematyki plastycznej swobodnie operuje nazwami epok i ich chronologią, potrafi wymienić wielu przedstawicieli kierunków w sztuce i ich dzieła, dokonuje analizy dzieła sztuki,
  • celowo i prawidłowo używa terminologii plastycznej w wypowiedzi ustnej i pisemnej,
  • posiada zdolność analizy i syntezy oraz bierze udział w dyskusjach wyrażając swoje poglądy i formułuje wnioski,
  • starannie wykonuje ćwiczenia plastyczne i zadania lekcyjne, poszukując oryginalnych rozwiązań problemów plastycznych,
  • efekt końcowy pracy jest zawsze zgodny z tematem,
  • bierze czynny udział w życiu kulturalnym klasy i szkoły, konkursach plastycznych,
  • posługuje się technologią komputerową

Stopień dobry może otrzymać uczeń, który spełnia kryteria na stopień dostateczny oraz:

  • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania dla danej klasy,
  • umiejętnie wykorzystuje posiadana wiedzę w ćwiczeniach praktycznych,
  • wykazuje dużą aktywność na lekcjach i w różnych formach zajęć pozalekcyjnych,
  • wykazuje postawę twórczą na lekcji i chęć do działania,
  • jest zawsze przygotowany – posiada wymagane materiały edukacyjne i plastyczne,
  • posiada wymaganą wiedzę programową na poziomie dobrym, chętnie się uczy; w zakresie dziejów sztuki i problematyki plastycznej wymienia nazwy kierunków w sztuce – potrafi je krótko charakteryzować, zna głównych przedstawicieli i ich dzieła oraz częściowo chronologię, dokonuje częściowej analizy dzieła sztuki,
  • posługuje się podstawową terminologią plastyczną w wypowiedzi ustnej i pisemnej, czasem bierze udział w dyskusji,
  • starannie i estetycznie wykonuje ćwiczenia plastyczne,
  • posiada zdolność analizy i syntezy,
  • odrabia poprawnie prace domowe,
  • nie zawsze poprawnie i zgodnie z tematem wykonuje zadanie lekcyjne,
  • czasem uczestniczy w życiu kulturalnym klasy i szkoły

 

Stopień dostateczny może otrzymać uczeń, który spełniają kryteria na stopień dopuszczający oraz:

 

  • nie opanował w pełni wiadomości określonych w programie nauczania dla danej klasy,
  • poprawnie wykorzystuje zdobyte wiadomości w ćwiczeniach praktycznych,
  • bierze czynny udział w zajęciach lekcyjnych,
  • z reguły jest przygotowany do lekcji – posiada wymagane materiały plastyczne i edukacyjne,
  • wykazuje postawę twórczą w działaniu na lekcji,
  • wykazuje się chęcią w zdobywaniu wiedzy, ale jego zasób informacji jest podstawowy z zakresu problemów plastycznych i dziejów sztuki – potrafi wymienić część kierunków w sztuce oraz dzieł sztuki i ich twórców, dokonuje fragmentarycznej analizy dzieła sztuki,
  • posiada niepełną wiedzę z zakresu objętego programem nauczania,
  • posiada małą zdolność analizy i syntezy, rzadko włącza się w dyskusję i odpowiada poprawnie na pytania,
  • zna tylko niektóre określenia plastyczne i rzadko ich używa w wypowiedzi słownej i pisemnej,
  • poprawnie wykonuje ćwiczenia plastyczne, zadania lekcyjne,
  • rzadko angażuje się w życie kulturalne klasy i szkoły,
  • nie zawsze dba o estetykę wykonanych prac oraz ich zgodność z zadanym tematem,
  • posługuje się częściowo technologią komputerową i cyfrową.

 

 

Stopień dopuszczający może otrzymać uczeń, który:

 

 

  • ma braki w opanowaniu minimum programowego, ale nie przekreślają one możliwości zdobywania wiedzy i umiejętności w dalszej edukacji,
  • nie potrafi samodzielnie wykonać zadań w poszczególnych formach aktywności,
  • niechętnie uczestniczy w zajęciach,
  • bywa nieobecny na lekcji bez usprawiedliwienia,
  • jest często nieprzygotowany do lekcji – nie posiada wymaganych materiałów edukacyjnych i plastycznych,
  • wykazuje minimalną postawę twórczą w działaniu na zajęciach,
  • wykazuje się małą chęcią w zdobywaniu wiedzy i posiada fragmentaryczną wiedzę z dziejów sztuki i problematyki plastycznej – potrafi wymienić niektóre kierunki w sztuce oraz pojedyncze przykłady dzieł i ich autorów, posiada śladową wiedzę z dziedzin sztuk plastycznych,
  • ćwiczenia, prace plastyczne, zadania, polecenia nauczyciela wykonuje rzadko, często nie na temat i niestarannie,
  • wykazuje mała wolę zmiany postawy i poprawy,
  • nie posiada umiejętności analizy i syntezy,
  • bardzo rzadko używa nomenklatury plastycznej,
  • często nie odrabia prac domowych,
  • posługuje się niektórymi mediami w zakresie technologii komputerowej i cyfrowej