Gimnazjum Publiczne im. Jana Pawła II w Lubatowej

Muzyka 2

Email Drukuj PDF

Wymagania z muzyki na poszczególne oceny
Klasa 2 gimnazjum

 

Stopień celujący może otrzymać uczeń, który spełnia kryteria na stopień bardzo dobry oraz:

  • posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
  • zdobywa oceny celujące z prac klasowych.
  • osiąga sukcesy w konkursach muzycznych.
  • samodzielnie rozwija zainteresowania muzyczne.
  • zaśpiewa w grupie piosenki w dwugłosie,
  • zaśpiewa piosenki z taktowaniem,
  • zagra na instrumencie wybrane piosenki i utwory,
  • układa kompozycje rytmiczne i melodyczne,
  • zinterpretuje zmiany zachodzące w elementach muzyki słuchanych utworów,
  • dostrzega wpływ możliwości wykonawczych instrumentów na charakter wyrazowy słuchanych utworów,
  • na podstawie słuchanych utworów wyróżni cechy epok muzycznych,
  • dokona własnej interpretacji słuchanych utworów,
  • wymieni imiona i nazwiska najważniejszych kompozytorów wszystkich omówionych epok muzycznych,
  • śledzi przebieg akcji muzycznej i dostrzega jej przekształcenia,
  • omówi charakter brzmienia i barwy instrumentów w słuchanych utworach,
  • oceni znaczenie kultury ludowej dla narodu,
  • omówi wpływ kultury i tradycji ludowej na życie współczesnych ludzi,
  • wyróżni się szczególną aktywnością na tle klasy,
  • będzie brał udział w różnych imprezach szkolnych i pozaszkolnych.

 

Stopień bardzo dobry może otrzymać uczeń, który spełnia kryteria na stopień dobry oraz:

  • zdefiniuje pojęcia: aria, opera, uwertura, libretto, duet, tercet, kwartet,
  • rozpozna głosy słuchanych arii operowych,
  • wskaże związki na stroju w muzyce z treścią programową słuchanego poematy symfonicznego,
  • omówi pierwiastki ludowe w słuchanych utworach,
  • wymieni fakty z życia kompozytorów i kompozycje F. Chopina, H. Wieniawskiego,
  • rozpoznaje polskie tańce narodowe,
  • rozumie znaczenie symboli muzycznych zapisu nutowego i skrótów notacji muzycznej,
  • rozpoznaje nazwy literowe i solmizacyjne nut na pięciolinie w obrębie oktawy razkreślnej,
  • rozpoznaje większość rytmów polskich tańców narodowych,
  • zaśpiewa za pomocą nut pieśni obowiązkowe
  • rozpoznaje rytmy polskich tańców narodowych,
  • ułoży rytm do wiersza,
  • wskaże powtórzenia, podobieństwa i różnice w słuchanych utworach,
  • wymieni fakty z życia F. Chopina, S.Moniuszki

 

 

 

 

Stopień dobry może otrzymać uczeń, który spełnia kryteria na stopień dostateczny oraz:

 

  • wymieni nazwiska imiona i nazwiska kompozytorów renesansowych, barokowych, epoki klasycznej, romantyzmu,
  • wymieni instrumenty grające w orkiestrze symfonicznej,
  • wykonuje ćwiczenia kształcące: słuch wysokościowy, poczucie rytmu,
  • rozpoznaje polskie tańce narodowe,
  • rozumie znaczenie symboli muzycznych zapisu nutowego i skrótów notacji muzycznej,
  • rozpoznaje nazwy literowe i solmizacyjne nut na pięciolinie w obrębie oktawy razkreślnej,
  • rozpoznaje większość rytmów polskich tańców narodowych,
  • zaśpiewa za pomocą nut pieśni obowiązkowe,
  • wymieni fakty z życia F. Chopina, S.Moniuszki.

 

 

Stopień dostateczny może otrzymać uczeń, który spełniają kryteria na stopień dopuszczający oraz:

 

 

  • wymieni nazwiska najważniejszych kompozytorów wszystkich epok,
  • zaśpiewa z tekstem pieśni obowiązkowe,
  • zaśpiewa w grupie pieśni obowiązkowe, patriotyczne, artystyczne,
  • wykona ćwiczenia kształcące słuch muzyczny,
  • omówi znaczenie symboli muzycznych zapisu nutowego,
  • rozpozna nazwy literowe nut na pięciolinii,
  • omówi polskie tańce narodowe,
  • wymieni nazwy poznanych form muzycznych,
  • podzieli instrumenty na grupy,
  • wymieni najważniejsze fakty z życia F. Chopina, S.Moniuszki.

 

 

Stopień dopuszczający może otrzymać uczeń, który:

 

  • zaśpiewa z tekstem pieśni obowiązkowe,
  • zaśpiewa w grupie pieśni patriotyczne,
  • omówi symbole muzyczne w tekście,
  • wyróżnia nazwy literowe nut na pięciolinii,
  • wymieni podstawowe nazwy poznanych form muzycznych,
  • rozróżni podstawowe instrumenty,
  • wymieni przynajmniej kilka nazwisk najsłynniejszych kompozytorów,
  • wymieni podstawowe style, gatunki i nazwiska kompozytorów tworzących w każdej z epok muzycznych,
  • wymieni najważniejsze fakty z życia F. Chopina, S.Moniuszki.