Gimnazjum Publiczne im. Jana Pawła II w Lubatowej

Zajęcia techniczne 3

Email Drukuj PDF

Wymagania z zajęć technicznych na poszczególne oceny
Klasa 3 gimnazjum

 

Stopień celujący może otrzymać uczeń, który spełnia kryteria na stopień bardzo dobry oraz:

  • posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
  • zdobywa oceny celujące z prac klasowych.
  • osiąga sukcesy w konkursach technicznych.
  • samodzielnie rozwija zainteresowania techniczne
  • posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania zajęć technicznych w gimnazjum,
  • wykorzystuje wiadomości do rozwiązywania w sposób nietypowy problemów praktycznych i teoretycznych,
  • interesuje się najnowszymi osiągnięciami nauki i techniki,
  • - jest laureatem konkursów wiedzy technicznej, bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) lub OTWP

Stopień bardzo dobry może otrzymać uczeń, który spełnia kryteria na stopień dobry oraz:

 

  • opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności objętych programem nauczania,
  • uzasadnia wybór materiału konstrukcyjnego w zależności od zastosowania,
  • przyporządkowuje narzędzia ręczne do określonej czynności,
  • opisuje na czym polega pomiar,
  • wyjaśnia istotę normalizacji w rysunku technicznym,
  • rysuje rzuty prostokątne,
  • wymiaruje przedmioty ze ściętymi krawędziami,
  • stosuje zasady rysowania i wymiarowania,
  • opisuje sposoby połączeń metali,
  • wymienia czynniki wpływające na rozwój mechaniki, transportu, motoryzacji,
  • charakteryzuje osiągnięcia najważniejszych wynalazców w dziedzinie; mechanika, transport, motoryzacja,
  • opisuje różnego typu maszyny,
  • opisuje cykle pracy silnika czterosuwowego i dwusuwowego,
  • wymienia dane techniczne motoroweru,
  • zna podstawowe pojęcia związane z ruchem drogowym,
  • opisuje podstawowe manewry wykonywane przez kierujących,
  • charakteryzuje rodzaje skrzyżowań
  • wyjaśnia zjawiska fizyczne, w oparciu o które działają urządzenia techniczne,
  • przedstawia estetyczną i kompletną dokumentację rysunkowo-technologiczną,
  • właściwie organizuje stanowisko pracy,
  • prawidłowo posługuje się narzędziami, przyrządami i przyborami,
  • pracuje systematycznie i efektywnie,
  • wykazuje się aktywnością na lekcjach,
  • stosuje zdobytą wiedzę techniczną i umiejętności praktyczne do rozwiązywania zadań i problemów w różnych sytuacjach,
  • wyjaśnia parametry techniczne urządzeń,
  • zna zasady bezpiecznego zachowania (pieszego, rowerzysty, motorowerzysty) w ruchu drogowym.

Stopień dobry może otrzymać uczeń, który spełnia kryteria na stopień dostateczny oraz:

  • poprawnie wykorzystuje wiadomości do rozwiązywania problemów praktycznych i teoretycznych,
  • określa zalety i wady materiałów konstrukcyjnych,
  • wymienia czynniki wpływające na błąd pomiaru rysuje przedmioty w izometrii,
  • wie jakie informacje zamieszcza się w tabliczce znamionowej,
  • przyporządkowuje rodzaj połączenia do konstrukcji,
  • charakteryzuje osiągnięcia najważniejszych wynalazców w dziedzinie mechaniki, transportu, motoryzacji,
  • zna podział środków transportu,
  • zna podział silników,
  • zna pojęcia dotyczące ruchu drogowego,
  • opisuje prawidłowe zachowanie pieszego,
  • zna kolejność przejazdu przez skrzyżowania,
  • przedstawia dokumentację rysunkowo-technologiczną, ale zdarzają się w niej błędy,
  • właściwie organizuje stanowisko pracy, ale zdarzają się drobne uchybienia,
  • w sposób zadowalający posługuje się narzędziami, przyrządami i przyborami,
  • korzysta z wytworów techniki, zwracając uwagę na bezpieczeństwo,
  • zna zasady i potrafi praktycznie udzielić pierwszej pomocy,
  • pracowity i chętny do pracy,
  • jest przygotowany do realizacji tematu.

Stopień dostateczny może otrzymać uczeń, który spełniają kryteria na stopień dopuszczający oraz:

 

  • wymienia właściwości zastosowanych materiałów konstrukcyjnych,
  • przyporządkowuje narzędzia do materiału,
  • wymienia nazwy narzędzi pomiarowych,
  • rozróżnia rodzaje rzutowania prostokątnego,
  • sporządza rysunek techniczny,
  • wyjaśnia w jakich wypadkach stosuje się przekroje,
  • wyjaśnia zadania połączeń,
  • zna podział połączeń,
  • wymienia najważniejszych wynalazców w dziedzinie motoryzacji,
  • wymienia silniki,
  • podaje przykłady zastosowania silników,
  • opisuje budowę silnika czterosuwowego i dwusuwowego,
  • wymienia elementy motoroweru,
  • odczytuje treści znaków drogowych,
  • określa zasady postępowania na miejscu wypadku,
  • przedstawia dokumentację rysunkowo-technologiczną, ale z błędami lub niestaranną,
  • pracuje, ale nie jest aktywny na lekcjach,
  • właściwie organizuje stanowisko pracy, ale z uchybieniami i potrzebuje na to więcej czasu,
  • stara się pracować systematycznie, ale potrzebuje dodatkowej pomocy nauczyciela,
  • rozwiązuje zadania praktyczne i teoretyczne o małym stopniu trudności,
  • wymaga zachęty do pracy i dłuższego czasu na jej wykonanie.

 

Stopień dopuszczający może otrzymać uczeń, który:

 

  • ma braki w wiadomościach i umiejętnościach, które jednak nie uniemożliwiają mu dalszej nauki,
  • samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonuje większość zadań o podstawowym stopniu trudności,
  • zadania wykonuje z opóźnieniem,
  • pracuje niesystematycznie,
  • wykazuje bierny stosunek do przedmiotu.